Ukryte w Kadrze Ukryte w Kadrze Menu
  • Ślub i rodzina
  • Biznes
  • Life style
  • Kobieta
  • Dla fotografów
  • Kontakt
    • O NAS
  • Ślub i rodzina
  • Biznes
  • Life style
  • Kobieta
  • Dla fotografów
  • Kontakt
    • O NAS

Ukryte w puszce #2

listopad 17, 2016 By admin Dla fotografów One Comment

ukrytewkadrze_001

Kolejnym krokiem realizacji naszego projektu było wykonanie sesji fotograficznej. Za jej główny cel postawiliśmy sobie stworzenie dwóch zestawów fotografii prezentujących różne system w warunkach jak najbardziej zbliżonych do pracy przy portretowej sesji fotograficznej. Zatem pierwszym dość naturalnym krokiem było zaproszenie do udziału w naszym przedsięwzięciu modeli zamiast fotografowania tablic testowych. Tak powstał pomysł sesji fitnesowej. Drugim założeniem było wykonanie fotografii, które wymuszą na sprzęcie trochę więcej niż standardowe wymagania takiej sesji. Poniżej przeczytacie jak przebiegła sesja i pokażemy Wam wszystkie techniczne  aspekty  projektu.

Początkowo zakładałem, iż zdjęcia będą wykonane w JPG, gdyż to pozwoli na obiektywne porównanie sprzętu i zniweluje wpływ fotografa na zmiany dokonane w pliku. Jednak już po pierwszych zdjęciach i za namową Rafała odrzuciłem ten pomysł. Fotografując w JPG głównie skupialibyśmy się na tym w jaki sposób działa oprogramowanie aparatu, ponad to jeśli założeniem były warunki w jakich wykonuje się sesję portretową to ja osobiście nigdy nie fotografuję w JPG jako głównym formacie. Zatem ich użycie było tu bezcelowe.

Ostatecznie zdecydowaliśmy się na fotografowanie w formacie RAW + JPG (tak aby dla własnej ciekawości zobaczyć różnice w oprogramowaniu aparatów – w późniejszym czasie pokaże Wam zestawienie).

Przygotowania:

W dniu poprzedzającym sesję dowiedziałem się, że będę musiał szybko poznać dwa systemy a mianowicie Olympusa i Fujifilm. Początkowo zakładałem, iż fotografować będą użytkownicy aparatów niestety z przyczyn organizacyjnych dysponowałem aparatami, ale bez fotografów :). Dzięki temu sporo dowiedziałem się o wybranych modelach. Krzywa uczenia była inna w zależności od systemu co zdaje się oczywiste biorąc pod uwagę różne podejście producentów.  Z ciekawostek w polskim menu Apartu X-pro 2 nie znajdziemy terminu „pomiar światła” a „fotometria”. Zatem już na pierwszy rzut oka widać, iż jest to aparat dla profesjonalisty :). Ale o tym postaram się napisać osobny post.

Sprzęt:

Sprzęt do projektu został zgromadzony dzięki uprzejmości trzech sklepów fotograficznych oraz użytkowników prywatnych.

„Puszki”

Moim wstępnym założenim było zgromadzenie aparatów z podobnej półki używanych do pracy w fotografii ślubnej czy portretowej. W ramach firm Canon i Nikon wybór był dość oczywisty, ponieważ zarówno 5D mk III jak i D750 cieszą się obecnie największą popularnością wśród fotografów. Canon jest w posiadaniu naszej firmy już od wielu lat, Nikona zaś  użyczyła Aneta.  Podobnie sytuacja ma się z Sony A7RII, który w obiegowych opiniach uważany jest „za puszkę” godną uwagi fotografa ślubnego i portretowego, co potwierdza Rafał współpracujący ze sklepem fotoaparaciki.pl. Patrząc w stronę Fujifilm, brałem pod uwagę X-pro-2 i Xt2, które w zasadzie, jeśli chodzi o matrycę, nie różnią się między sobą, więc ucieszyłem się bardzo, kiedy okazało się, że dzięki uprzejmości Marcina i sklepu sklepbeznazwy.pl będziemy mieli do dyspozycji X-pro2. W przypadku Olympusa chciałem wykorzystać model flagowy, nie mniej jednak jego zorganizowanie okazało się niemożliwe, czego bardzo żałuję. Dużą elastycznością i szybkością działania wykazał się tu jednak Adam z fotozakupy.pl, który użył mi OMD EM mk 1. 

Obiektywy

Wybrałem ogniskową 85mm jako, że sesje od początku zaplanowane były jako sesje portretowe. Jedynym odstępstwem, okazał się Olympus, który dostarczono z ogniskową 75mm co po przeliczeniu dało ogniskową 150 mm.

004

Sesja:

W dniu sesji pierwszym zadaniem było ustawienie sceny w taki sposób aby stanowiła wyzwanie dla matryc, ale jednocześnie była możliwa do zarejestrowania. Jako aparat referencyjny wybraliśmy Sony A7rII. Prace nad oświetleniem zaczęliśmy od nastepujących ustawień:

ISO 100

czas: 1/160

przysłona: f: 8

Balans bieli ustawiony na 5600 K

Przestrzeń Adobe RGB

Wybór ISO 100 w wypadku Sony był podyktowany chęcią wykorzystania pełnego zakresu tonalnego matrycy, który jest najwyższy przy wykorzystaniu czułości natywnej.

Czas 1/160 to najkrótszy możliwy czas przy wykorzystaniu dostępnych lamp błyskowych i wyzwalania radiowego. Jednocześnie czas był na tyle krótki aby zminimalizować efekt poruszenia wynikający z użycia ogniskowej 85 mm (oczywiście dotyczyło to aparatów bez stabilizacji).

Przysłona f:8 to w większości przypadków przysłona, która pozwala uniknąć zjawiska dyfrakcji.

Po ustaleniu wstępnych ustawień aparatów zaczęliśmy pracę nad dobraniem siły błysku,  kąta ustawienia lampy i odległości od modela. Na scenie został także ustawiony color checker, na którym można było ocenić w jaki sposób matryce poszczególnych aparatów renderują kolory wyciągane z cienia.

002

Po ustawieniu wszystkich parametrów przystąpiliśmy do fotografowania sceny przez kolejnych fotografów. Rafał wykonał zdjęcie aparatem A7rII, następnie Aneta Nikonem D750 potem Karolina – Canon 5D mk III i na koniec zostałem ja z Fujifilm X-pro2 i Olympusem OMD EM 1 mk II. I tu pojawił się pierwszy problem. Z racji podjętej decyzji o fotografowaniu z natywnym ISO dla obu tych aparatów wynosi ono 200 a nie 100. Trzeba było zatem podjąć decyzję czy zmieniamy ilość światła błyskowego czy przymykamy przysłonę. Podjęliśmy decyzję o przymknięciu przysłony do f:11 czyli o 1 EV.

Tym sposobem uzyskaliśmy 5 fotografii pierwszej sceny.

Druga scena miała dotyczyć zachowywania się matryc poszczególnych aparatów przy wysokim ISO. Oczywiście pierwsze pytanie jakie ISO jest „wysokim”?  Zdania są podzielone, jednak ostatecznie zdecydowaliśmy się na ISO 6400, co podyktowane było głównie warunkami oświetleniowymi jakimi dysponowaliśmy a przede wszystkim pojawieniem się słońca, które nie zostało przewidziane w projekcie (miało go po prostu nie być 🙂 zgodnie z prognozą). 

006

Mimo dość dokładnego wysłonienia światła zastanego w studio i tak były widoczne wahania jego natężenia i było go na tyle dużo, iż wykonanie zdjęcia przy ISO 12, 800 pozbawione było sensu (powstały takie zdjęcia, ale nie zostały wykorzystane w projekcie). Zatem ostateczne parametry drugiej sceny to:

ISO: 6400

czas: 1/125

przysłona: f:4.5

WB: automatyczny

Przestrzeń Adobe RGB

Parametry zostały dobrane tak, aby prawidłową ekspozycję uzyskać podciągając ją o 1 EV  w programie
Adobe LR. Założeniem było pokazanie jak matryce zachowują się przy nieco forsownym
wywołaniu.

ukrytewkadrze_006Niestety zdjęcia różnią się nieco kadrem gdyż, zostały wykonane nie jedna po drugiej  przez kolejnego fotografa a jednocześnie co pozwoliło uniknąć zmian w natężeniu światła pomiędzy zdjęciami. Z braku rąk do pracy i innej ogniskowej zdjęcie Olympusem zostało wykonane chwilę później.  Dla zachowania zbliżonego kadru fotografowałem z garderoby 🙂

Zdjęcia dodatkowe:

Mając do dyspozycji modela zdecydowałem się jeszcze na wykonanie kilku kadrów różnicując wielkość matrycy zatem wykonaliśmy ujęcia aparatami 5D mk III, X-pro 2, Olympus OMD EM 1. Fotografie wykonane były tak jak byśmy pracowali normalnie w studio i nie chodziło o porównanie aparatów a o dobry efekt końcowy uzyskany z różnych „puszek”.

Podobnie założenia dotyczyły zdjęć pokazujących bokeh renderowany z różniących się wielkością matryc. Wykonałem zdjęcia sceny z albumem i zawieszonymi światełkami do „testu” użyłem Canona z obiektywem Tamrona 85 mm 1.8, Fujifilm z obiektywem Fujinon 56 mm 1.2, i Olympusa z obiektywem Zuiko 75 mm 1.8. Wszystkie z maksymalnie otwartą przysłoną.

Na więcej szczegółów z tego zakresu musicie chwilę poczekać, gdyż w ramach V Zlotu fotografów ślubnych – Akademi Fotografii Ślubnej (akademia fotografii ślubnej) będzie ogłoszony konkurs związany z rozpoznaniem aparatów, którymi zostały wykonane poszczególne zdjęcia.

W kolejnym poście więcej informacji na temat obróbki i wydruku fotografii, które będą poddane ocenie zlotowiczów. Dla dociekliwych podane będą także parametry wydruków wykonane przez Tkalnię Obrazu.

Zdjęcia z backstage wykonał Michał Bania a film na który jeszcze chwilę musicie poczekać nagrywa i montuje Julian Battelli 

Jeśli projekt „ukryte w puszce” Wam się podoba i chcielibyście go zaprezentować swoim znajomym zapraszam do udostępniania.

Kamil Głowacki

Ukryte w kadrze

Podziel się na:
  • Facebook
  • Blogger.com
  • Drukuj
  • LinkedIn
  • RSS
Canon 5D mk III, Fujifilm X-pro 2, Nikon D750, Olympus OMD EM 1, Sony A7RII, test matryc, ukryte w kadrze, Ukryte w puszce Share
Newer
Older

One Comment

  1. Przemysław Szklarski pisze:
    listopad 17, 2016 o 19:43

    Rewelacyjna robota. Już nie mogę się doczekać, aż zobaczę efekty na naszym zlotowym spotkaniu 🙂

    Odpowiedz

Leave a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published.

Szukaj
NASZE STRONY:
  • Strona UkryteWkadrze
Ostatnie wpisy
  • Alter Ego – niekończąca się opowieść
  • 5 sposobów na pozbycie nie stresu
  • „Panta Rei” czyli krótka historia niekrótkiej podróży pociągiem w Indiach :)
  • Color grading w pracy z fotografią
  • Fotografowanie z pasją
Archiwa
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • czerwiec 2019
  • luty 2019
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • październik 2015
  • wrzesień 2015
  • sierpień 2015
  • lipiec 2015
  • czerwiec 2015
  • maj 2015
  • kwiecień 2015
  • marzec 2015
  • luty 2015
  • styczeń 2015
  • grudzień 2014
  • październik 2014
  • wrzesień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • maj 2014
  • kwiecień 2014
  • marzec 2014
  • luty 2014
  • styczeń 2014
  • listopad 2013
  • październik 2013
  • wrzesień 2013
  • sierpień 2013
  • lipiec 2013
  • czerwiec 2013
  • maj 2013
  • marzec 2013
  • luty 2013
  • styczeń 2013
  • wrzesień 2012
  • maj 2012
  • kwiecień 2012
  • marzec 2012
Zapraszamy do zapoznania się z naszymi pracami na stronie www.ukrytewkadrze.pl

Copyright 2016 UkryteWkadrze by LukSystem